15 oktober 2012 - Reisverslag uit Pereje, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu 15 oktober 2012 - Reisverslag uit Pereje, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu

15 oktober 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

15 Oktober 2012 | Spanje, Pereje

Het was gisteren weer armoedig koud. Er stond een grote haard in de herberg maar die was niet aan en het werd er ook maar niet warm. Na het eten ben ik snel mijn slaapzak ingekropen en ik heb gelukkig wel goed geslapen. Zoals ik inmiddels al een aantal keren heb meegemaakt werden we wakker gemaakt met muziek. Ik moet zeggen dat dat wel lekker wakker worden is. Het is voornamelijk Gregoriaans, afgelopen week zat ik bij een restaurant en daar werd een cd gedraaid waarbij allerlei bekende nummers op z'n "Gregoriaans" werden gezongen, zelfs een hardrocknummer, je herkende het alleen aan de tekst! Vandaag liep het weer lekker, het weer was goed, af en toe zon, geen koude wind en een goed pad. Ik ben niet al te laat vertrokken want ik wilde 28 km lopen. In het plaatsje Camponaraya ben ik gestopt om te ontbijten. Daarna ben ik tussen de druiven van de wijnstreek Del Bierzon doorgelopen naar Villafranca del Bierzon. Onderweg heb ik weer wat stempels verzameld. Er zitten nu onderweg mensen langs de weg met fruit en een stempel, cocacola-automaat in de tuin, en overal hangen briefjes dat er stempels te halen zijn. Ik heb er vandaag weer zes verzameld, ze worden nu ook leuker en mooier. Bij een museumpje met kerkbeelden heb ik een stempel gehaald en bij iedere bar ligt een stempel. Ik heb nog plek voor 50 stempels dus als het zo doorgaat komt mijn credencial wel vol! Vanaf Villafranca kon je kiezen voor het zware pad (Camino duro)  Dit wordt alleen aangeraden aan pelgrims die goed kunnen lopen en je bagage kan je dan laten vervoeren.  Ik heb voor de lichte variant gekozen die helaas een tijd langs de grote weg loopt, maar wel door beton gescheiden zodat je er niet met gevaar voor je leven loopt. Ik ben gestopt in Pereje, een gehuchtje met alleen een barretje dus ik kan er in ieder geval wel eten. Morgen ga ik naar O Cebreiro, een zware etappe, in 8 km klim klim je van 630 naar 1330 meter. En, welkom in Galicië, het natste en daardoor groenste gedeelte van Spanje: vanaf morgen geeft mijn IPhone alleen maar regen op tot in ieder geval vrijdag! Ik geniet nu dus nog even van het zonnetje:)

  • 15 Oktober 2012 - 17:48

    Joke Hinskens:

    Ik heb aan je gedacht tijdens onze wandelingen in de Limburgse heuvels. Morgen een lekkere kuitenbijter. Zet hem op. gr.joke

  • 15 Oktober 2012 - 17:49

    Els:

    O, wat knap toch weer allemaal. ik denk steeds 'o ze is er bijna', maar er moeten toch aardig wat heuvels (bergen) beklommen worden..... het venijn zit een beetje in de staart.
    liefs,
    Els

  • 15 Oktober 2012 - 18:33

    Yvonne Groenendijk:

    Hoi Monique,

    De laatste loodjes van jou ga ik niet meer meemaken, althans niet via de computer. Jij moet nog even lopen en ik nog 3 dagen werken. Ik ga vrijdag naar Malta voor een 8-daagse rondreis. Ik zal kijken naar je verslagen tot donderdag en dan in gedachten het laatste stuk meelopen.
    kus Groy

  • 15 Oktober 2012 - 18:44

    Henk Hoge:

    Dag Monique,
    Ik volg met grote belangstelling iedere dag jouw tocht naar Santiago.
    Bewaar jouw tranen maar tot je bij St. Jacobus bent.
    Veel succes de laatste loodjes en wij hopen je weer te ontmoeten.
    De groeten van de parochie

    Henk Hoge.

  • 15 Oktober 2012 - 19:16

    Anke:

    Hoi Monique, wat moet jij een stevige kuiten hebben, nu!! Nog een een paar heuvels (bergen) en je bent er, hoor!! Succes en duimen voor droog weer!!
    Groetjes, Anke

  • 15 Oktober 2012 - 19:27

    ELSH:

    Hai Monique,
    In de hoop dat het morgen mooi blijft en absoluut niet zo gaat regenen en waaien zoals op de t.v.serie. Afschuwelijk lijkt me dat . Een buitje op z'n tijd , dat gaat nog maar de gehele dag regen is niet bepaald ideaal.
    Morgen ga je dus een echte beklimming maken , dat vergt veel van je kuitjes.
    Heel veel sterkte bij die beklimming en natuurlijk ook heel veel plezier!!!!!
    Groetjes en een kus van ELS.

  • 15 Oktober 2012 - 19:43

    Dineke:

    Hey Monique,
    Als je terug bent gaat George ongetwijfeld iets moois voor je zingen!
    Groeten!! Dien

  • 15 Oktober 2012 - 21:54

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrina Monique,

    Ik geniet met volle teugen van jouwreisverhalen en prachtige foto's!
    De Camino Duro (de harde weg) is traditioneel het zwaarste stuk van de weg naar Santiago. Oftewel loop je naast de snelweg of ga je over de steilste klim van "de weg", de Camino Francés.
    Als je besluit over de berg te lopen belooft het een prachtige wandeling te worden, zwaar en inspannend maar je wordt beloond met prachtige vergezichten. Er stond op een bord te lezen:" Solo per peregrinos buen caminantes " = "alleen voor pelgrims die goed kunnen lopen". Het bord van de Camino Duro heeft de organisatie weggehaald. Kennelijk hebben ze liever niet dat pelgrims enthousiast en onwetend aan deze zware klus beginnen. Je moet nu (inderdaad op de plek, vlak na de brug) goed uitkijken, dat je het weggetje omhoog neemt. Bovenaan zie je pas een duidelijke gele pijl. Je krijgt een steil pad omhoog over geribbeld beton. Al gauw loop je boven in de bergen met een adembenemd uitzicht...
    Je liep het (gewone) pad. Door een smal dal, met grote N6 en nog grotere A6. Met viaducten en tunnels. Vele km's over het asfalt met grote betonblokken ernaast want in het verleden zijn hier een aantal pelgrims doodgereden. In de tijd toen Hape Kerkeling hier liep was die afzetting er nog niet!
    Geniet van elke stap...

    Buen Camino,

  • 15 Oktober 2012 - 22:31

    Linda:

    Je hebt al lang bewezen dat je goede kuiten hebt!!omhoog zal wel gaan, kijk uit bij het afdalen...is voor je kuiten veel extra inspanning! nog fffffies.......x Linda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Pereje

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 99829

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: