9 september 2012 - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Monique Groen - WaarBenJij.nu 9 september 2012 - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Monique Groen - WaarBenJij.nu

9 september 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

09 September 2012 | Frankrijk, Périgueux

Vandaag maar eens vroeg op pad gegaan want het zou weer 33 graden worden en ik had 24 km voor de boeg. De Franse pelgrims waren een kwartier voor mij vertrokken en al na een half uur haalde ik ze in. Ik heb vreselijke bewondering voor ze dat ze blijven lopen. Een vrouw heeft heel erg last van haar knie, kan alleen achterstevoren de trap af, de man loopt met voeten vol blarenpleisters een stuk verderop en de andere vrouw loopt als een robot. 's avonds zijn ze gewoon vrolijk, gaan niet op bed liggen oid. Vandaag lopen zij ook naar Perigueux. 
Gelukkig ging het pad voornamelijk door de bossen dus weinig last van de zon. Wel moest ik uitkijken voor boomwortels over het pad. Wie was dat toch die languit over zo'n boomwortel lag in Apeldoorn?? Dat was het eerste jaar dat ik met wandelen bezig was buiten de avondvierdaagse met de kinderen. Het was in 2006. Vanuit de gemeente Hellevoetsluis werd gestart met het oefenen voor de Nijmeegse vierdaagse. Al gauw bleek dat ik daar niet aan mee zou doen omdat die midden in de zomervakantie zou plaats vinden. Er werd een alternatief gevonden: de vierdaagse in Apeldoorn. We gingen trainen: Els, Dineke, Joke en ik. Ook Yvonne trainde mee maar die oefende wel voor Nijmegen. Met Cora liepen we in Zeeland. Manon trainde geloof ik niet (jong hè) en Helga liep al veel met de hond. Wat hebben we een leuke week gehad daar in Apeldoorn. Of onze medelopers ons nou ook zo leuk vonden... Ik geloof dat we teveel herrie maakten. De vierdaagse in Nijmegen werd een ramp dat jaar door de hitte en twee doden. Het jaar erop heb ik met Netty in Nijmegen gelopen. Vanaf januari aan het trainen, vanaf april iedere zaterdag 40 km. Wat een spektakel om mee te maken. Via Ida ben ik bij de wandelclub van Luc en Wiel terecht gekomen. Twee weekenden per jaar lopen we met gemiddeld 25 mensen. Ik ben ingestapt bij het grenslandpad, drie jaar geleden zijn we gestart met het pelgrimspad in Amsterdam. Toen Anneke hoorde dat ik wandelde vroeg ze of ik met haar het Pieterpad af wilde lopen. Zij was bij Deventer gestopt. Tijdens het Hemelvaartweekend loop ik nu dus vier dagen met Anneke. Het Pieterpad is opgevolgd door het Willibrordpad. Ook heb ik twee keer meegedaan met de Kennedymars. De eerste keer in Zeeland heb ik na 60 km moeten opgeven omdat ik me had aangesloten bij een groepje dat te snel liep en ik kreeg last van mijn heupen. Anderhalve maand later heb ik de 80 km wel volbracht in Someren. In die zes jaar heb ik inmiddels aardig wat kilometers gelopen.
Vandaag kwam ik pas na 22 km een bakker tegen waar je ook wat kon drinken. Toen ik weg wilde gaan kwam er een man naar me toe die zei: you Perigueux? I Perigueux! I drive you. It is to hot for walking. Ik heb hem vriendelijk bedankt, het was pas een uur, ik was weer bijgekomen na het zitten en ik hoefde nog maar een paar km. Maar toch weer zo'n aardige Fransman. Ik ben naar de VVV gegaan en die hebben een slaapplaats geregeld in een hotellerie. Ik kon daar pas om drie uur terecht. Na drie kwartier wachten bleek dat ik me in het restaurant ernaast moest melden. Het is een soort jeugdherberg, lakens en handdoeken inbegrepen, alleen douche en toilet op de gang. Ach, je kan ook niet alles hebben. Na de douche ga ik de kathedraal bezoeken en kijk of ik wat boodschappen kan halen voor morgen. Ik ga hier niet ontbijten (dat is pas vanaf half acht) want het wordt weer zo warm en ik heb dan 26 km te gaan naar St. Astier. Dus weer vroeg weg morgen!!

  • 09 September 2012 - 17:31

    Ellen:

    Zo Monique, je hebt al aardig wat ervaring. Ja, ik had er wel van gehoord. Ook van de andere collega's natuurlijk. Hier was het ook behoorlijk warm. Ik was even naar het Cultureel Festival, daar was het heel rustig: ik denk dat heel Hellevoet aan het strand lag (net op de valreep even genieten?)...
    Maar gelukkig was het geen 33 graden hier.
    Fijn dat je zoveel schaduw had vandaag. Enne, die boomwortels heb je vandaag dus niet van dichtbij bekeken. Veel plezier in de kathedraal en veel succes voor morgen...

  • 09 September 2012 - 19:53

    ELSH:

    Hai Monique,
    Wat was het warm vandaag. Gelukkig liep je het grootste deel van de dag in de schaduw onder de bomen.Hier was het ook lekker warm. De parasols kwamen weer te voorschijn en het was onwijs druk op het water met pleziervaartuigen. Je kunt hier aan het water zitten en uren naar de verschiillende bootjes kijken. Morgen is het over, dan gaan we naar huis. ( 266 KM) dat gaan wij niet lopend doen - grapje.
    Morgen weer veel loopplezier !!!!
    Groetjes en een kus van ELS.

  • 09 September 2012 - 20:32

    Els:

    Pijnlijk om in je blog teruggevonden te worden! Haha...... wat hebben we toen een plezier gehad !
    Was weer een heerlijk verslag enne de tijd gaat snel ;-)))

  • 10 September 2012 - 09:33

    Dineke:

    Hey Monique,
    Al weer 6 jaar geleden??!!Herinner je je die leuke burgemeester nog? We (ik) waren wel een beetje erg uitgelaten die dagen, maar dat mag toch?!
    Veel wandelplezier. Groeten, Dineke

  • 10 September 2012 - 11:08

    Valerie:

    Hoi Monique,

    Wij zijn weer terug van weg geweest en ik ben weer helemaal bij met jouw avonturen. Oene en ik hebben vorige week de volgende etappes van het pelgrimspad in nederland gelopen omdat wij dit keer niet met ons groepje mee kunnen. Schitterend omgeveing ( Strabrechtse heide , onder Eindhoven ) maar wat was ik moe na twee dagen! Ik liep net als die Franse vrouw die jij beschrijft en mijn tenen zijn nu bedekt met pleisters! Toen kregen wij allebei nog meer respect voor jouw!!!!!
    Groetjes uit brielle.

  • 10 September 2012 - 16:27

    Ageeth:

    Hoi Monique,
    Je kunt wel zeggen dat je heel wat kilometers hebt afgelopen. Respect hoor en dat met die warmte.
    Wij gaan koment weekend weer een stukje verder met wandelen van het pelgrimspad. We verblijven in een kampeer boerderij in Leende.Dit keer met een klein groepje, Jij zal wel regelmatig te spraken komen. Jaqc.en ik wandelen iedere week, wij hebben het dan vaak over je avonturen. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat wij, jou dit niet nadoen!
    veel loop plezier en groetjes,Ageeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Périgueux

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 99788

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: