19 augustus 2012 - Reisverslag uit Bessy-sur-Cure, Frankrijk van Monique Groen - WaarBenJij.nu 19 augustus 2012 - Reisverslag uit Bessy-sur-Cure, Frankrijk van Monique Groen - WaarBenJij.nu

19 augustus 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

19 Augustus 2012 | Frankrijk, Bessy-sur-Cure

Het is eindelijk gelukt: ik stond om zeven uur buiten, drie liter drinken in mijn rugzak, en kreeg zelfs de poort open! Eerst weer een stuk omhoog om uit het dal te komen, daarna een mooi stuk langs de l'Yonne gelopen. Van het water af ging ik langs de grote weg lopen met gelukkig heel veel bomen om een beetje uit de zon te blijven. Vervolgens keerde ik weer terug naar het water waar ik helaas volop in de zon liep. Maar ik had geluk, net weer weg bij het water was er een hotel met restaurant dat nog open was ook! Heerlijk koffie, water en cola. Even een half uurtje genieten. Dacht toen dat ik nog maar zeven km moest lopen, het waren er negen. Maar oké, het volgende adres was gereserveerd dus ik moest toch door. En toen begon het klimmen weer. Een smal bospaadje steil omhoog en een stuk verder door de velden naar beneden. Wat was ik blij toen ik de weg zag en nog belangrijker, bomen die voor een beetje schaduw zorgden. Ik heb daar ook weer ruim een half uur zitten bijkomen. Toen ik daar zat kwam er een man met een flink bepakte fiets langs die ik later weer zou ontmoeten. Ik ben na een tijdje weer gaan lopen en was even vergeten dat ik al een stukje van de weg had gelopen. Bleek bij de volgende afslag dat ik er dus eerder af had moeten gaan, rondje van de zaak!! Ik moest nu nog vijf km en het was niet meer te harden, zo warm! Ik schrok me dan ook rot toen ik dit dorp, Accolay, verliet en een soort woestijn voor me zag maar dan in de vorm van een spierwit grindpad waar geen einde aan leek te komen. Nog even getwijfeld of ik naar de dienstregeling van de trein zou kijken maar toch niet gedaan. En daar ging ik, verstand op nul, blik op oneindig. Na een km stonden er wat bosjes en ik had me voorgenomen daar achter elkaar naar toe te gaan om weer wat schaduw te pakken. Wat was ik blij toen ik daarna een bos zag. Het maakte me niet uit of ik moest klimmen als ik maar uit de zon kon blijven. Ik werd weer voorbij gereden door de man op de fiets, hij was in het dorp wat gaan eten en drinken, die tent had ik dus gemist! Uiteindelijk zijn we gaan zitten en hebben een half uur zitten praten. Het bleek een Duitse pelgrim te zijn, Maenne, die maar wat blij was dat ik Nederlandse was, kon hij weer eens praten. Hij kende een woord Frans:  fromage! In een half uur kende ik zijn hele levensverhaal en ziektes. Hij hoopte dat hij op 2 oktober in Santiago zou zijn want hij had de terugvlucht al geboekt. Omdat hij hartpatiënt is doet hij het rustig aan. Hij fietst inderdaad bijna net zoveel als ik loop. Het leuke was dat hij me vertelde dat hij zich een paar dagen geleden afvroeg of dit nou zo leuk was. Ik vertelde hem dat ik precies hetzelfde dacht. Hij vond dat wel prettig om te horen. Ook vertelde hij dat als je als pelgrim overlijdt op deze tocht dat je dan rechtstreeks naar de hemel gaat. Ik zei dat ik toch maar hoopte dat hij levend in Santiago aan zou komen. Inmiddels zit ik in een gite d'etappe in Bessy sur Cure. Er werd me verteld dat er nog twee mensen zouden komen maar dat zij een eigen slaapkamer en badkamer hebben. Nu zit ik dus buiten, komen er vier auto's aan met ik weet niet hoeveel mensen. Blijk je dit huis ook als gezelschap te kunnen huren. Er hoort nog een huis bij maar daar was niet genoeg plaats voor al deze mensen dus slapen er hier ook een paar. En de Fransen zijn net Nederlanders, dozen eten en drinken komen hier voorbij. En volgens mij slapen er hier meer dan twee mensen, ben bang dat ik kamergenoten heb. En als zij er vanavond een dolle boel van maken vraag ik me af of ze het prettig vinden als er morgen om zes uur een wekker afgaat. Morgen wordt het iets koeler, 32 graden, en loop ik een stuk minder dan de 30 van vandaag nl. 19, maar ik wil wel vroeg vertrekken. Want morgen kom ik aan in Vezelay!! Dus nog een dag vroeger! Het ligt er even aan hoe laat ik aan kom, twijfel nog of ik daar toch maar twee nachten ga blijven. Maar dat zien we morgen wel!

  • 19 Augustus 2012 - 19:33

    Dineke:

    Ha Monique,

    Barre tocht voor je, heet!! Ook hier hoge temperaturen, maar nu wordt het iets koeler. Ik duim dat dat bij jou ook zo gaat. Vezelay ligt bovenop een berg, prachtig uitzicht. Heel veel succes morgen! Groeten, Dien

  • 19 Augustus 2012 - 21:02

    Nel Rath:

    Hi Monique.
    Ik vind het meer dan fantastisch om je te volgen op je reis.
    Het is te hopen,dat de hitte wat afgaan nemen voor je.
    De foto's zijn leuk. Vooral die in de schaduw.
    Volgens mij jouw (beschermengel)Heb ik ook.
    Liefs, Nel Rath

  • 19 Augustus 2012 - 21:08

    Loes:

    Bikkel!! Blijf maar lekker 2 dagen in Vezelay. Heb je verdiend. Boven op die berg staat een mooie kerk. Meestal lekker koel binnen. Bij Dineke wordt het misschien iets koeler, maar hier in Nieuwenhoorn is het nog klam heet. ;-))

  • 19 Augustus 2012 - 21:17

    Els Heijnraets:

    Hai Monique
    Wat een hitte, het is hier ook 32 graden vandaag. Joop en ik hebben de hele dag geluierd en jij maar lopen.
    Het lijkt mij heel leuk om andere pelgrimgangers te ontmoeten zoals de Duitser.
    De temperatuur hier gaat dalen ik hoop voor jou dat het in Frankrijk ook iets koeler wordt.
    Heel veel sterkte en plezier nog morgen.
    Groetjes en een kus van ELS.

  • 20 Augustus 2012 - 09:47

    Valerie:

    Hoi Monique,

    Net 2 dagen terug van weggeweest dus ik had een hele boel verhalen van jouw om in te halen. En wat een verhalen!!! Geweldig! Hopelijk ben je vandaag aan het uitrusten. Geniet ervan.
    groetjes van Valerie

  • 20 Augustus 2012 - 11:08

    Vonneke:

    Ha Monique,

    Net terug van een fantastische vakantie heb ik je verslagen gelezen, het afzien is begonnen!! Lijkt met heel heftig en zwaar allemaal, maar je ben zo goed voor bereid, moet kunnen!! Chapeau, houd vol!!

    Kus,

    Von

  • 20 Augustus 2012 - 21:00

    Anke:

    Wat een leuk verhaal weer vandaag!! Hoop dat je kunt rustig slapen. Ben vanmiddag weer teruggekomen in Frankrijk, bloedje heet ook hier!! Ook binnen is het niet meer koel te krijgen, ramen, luiken, alles dicht en toch 28 graden. Hoop voor jou dat het snel afkoelt. Neem een vrije dag en geniet ervan, groetjes, Anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Bessy-sur-Cure

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 99807

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: