11 oktober 2012 - Reisverslag uit Villadangos del Páramo, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu 11 oktober 2012 - Reisverslag uit Villadangos del Páramo, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu

11 oktober 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

11 Oktober 2012 | Spanje, Villadangos del Páramo

Wat kunnen vrouwen snurken! Ik lag afgelopen nacht met 26 vrouwen en een zevenjarige in een zaal en er is een heel bos omgegaan. Ik sliep ook niet zo vast want ik lag boven in een stapelbed dat los in de zaal stond en dan ben je toch een beetje bang om eruit te vallen. Vanochtend ben ik blijven liggen tot alles om me heen leeg was. Ik ging toch niet zoveel kilometers lopen en je kon je ook nauwelijks bewegen laat staan daarbij ook nog eens je tas inpakken. Een van mijn dochters vroeg me vorige week of ik het nog wel leuk vond. Ik antwoordde dat ik het wandelen nog steeds heel leuk vind maar dat het vroege opstaan en iedere ochtend mijn rugzak inpakken me wel tegen ging staan. Om acht uur moet je de herberg altijd hebben verlaten want dan kan er weer schoongemaakt worden voor de volgende groep pelgrims. Vanochtend verliet ik bijna als laatste de herberg en ben eerst een ontbijtje gaan zoeken. Ik heb heerlijk op mijn gemak zitten genieten van koffie, jus en een broodje en ben daarna op pad gegaan. Ik had gisteren al veel mensen horen praten over het nemen van de bus naar Astorga dus keek er niet echt van op dat ik maar een pelgrim tegen kwam onderweg. De eerste vijf kilometers ging het nog door Leon. Ik heb gelezen dat Leon ooit (van de tiende tot dertiende eeuw) de hoofdstad was van Spanje voor Toledo en Madrid. Leon is een mooie stad met veel oude gebouwen, daar zou ik nog wel eens heen willen gaan. Vanaf La Virgen del Camino kan je twee kanten op, de oude route volgen die, wel over een apart pad, langs de grote weg loopt of de nieuwe route. Ik heb de oude route genomen langs de plaatsjes Valverde de la Virgen en San Miguel del Camino. Ik vertrok met het zonnetje uit Leon maar er kwamen wel erg donkere wolken overwaaien en het begon te regenen. Vijf minuten nadat de poncho aan was werd het alweer droog en daarna kwam het zonnetje weer door. Ik ben nu in Villadangos del Paramo. Ik ben in Spanje al aardig wat Zuid-Koreanen tegengekomen en nu zit er een groep van zes. Het zijn bijna alleen maar vrouwen die de pelgrimstocht lopen. Deze waren afgelopen nacht ook in Leon. Ook zijn er drie jonge knullen met gitaar die ik al eerder heb gezien en net stond Juanjo ineens voor me. Hij liep samen met een Amerikaanse (Dina) maar nu was hij weer "solo". Ook in Leon zag ik gisteren veel mensen die ik al eerder heb gezien. Vanmorgen kwam ik nog een Koreaanse tegen die geen woord Engels kan en die ik alleen maar in de herberg van St. Jean Pied de Port heb gezien en zij riep me bij mijn naam. Dat is toch wel heel leuk. Zaterdag of zondag kom ik bij het Cruz de Ferro, oftewel het pelgrimskruis. Daar laten veel pelgrims een steen achter als symbool van de last die ze dragen en waarvan ze zich bevrijden door hun pelgrimstocht naar Jacobus. Je kan er ook een aandenken achter laten. Nel, als je het goed vindt wil ik hier de rozenkrans achterlaten (toen mijn moeder voor haar slechtziendheid aan het revalideren was in Apeldoorn heeft ze een Mariabeeldje gemaakt van speksteen en dat met de rozenkrans aan Nel gegeven. Nel gaf mij de rozenkrans mee op mijn dag van vertrek). De Koreaanse dames zijn nu met z 'n allen aan het koken, het ruikt erg lekker en ik ga ook maar eens kijken wat ik vanavond ga eten, een pelgrimsmenu in het restaurant of zelf iets maken. 

  • 11 Oktober 2012 - 18:40

    ELSH:

    Hai Monique,
    De harde schijf van mijn laptop heeft het begeven en n u moet ik het tijdelijk met het email adres van Joop doen. Geen probleem maar dan weet je dat.
    Wat zo'n aantal vrouwen al niet kunnen veroorzaken. Ik hoop dat je toch een beetje hebt geslapen. Je hoefde vandaag niet zoveel km. maar evenzo goed moet bij zo'n prestatie je lichaamsconditie optimaal in orde zijn.
    Ik kan me voorstellen dat je genoeg hebt van het in- en uitpakken van je rugzak. Maar je moet maar zo denken het einde van je tocht is in zicht.
    Nog heel veel sterkte en blijf vooral genieten!!!!!
    Groetjes en een kus van ELS.

  • 11 Oktober 2012 - 19:13

    Joke Hinskens:

    Lijkt me ook geen pretje al die vrouwen in je slaapkamer. Met een rugzak lopen lijkt me nog erger dan in- en uitpakken. Je gaat prima vooruit en het weer is niet al te slecht. Wij hebben onze laatste mooie herfstdag zeggen ze, hierna komt een heleboel regen. Geniet er nog even van. wij hebben familieweekend in Limburg, tot maandag, Joke

  • 11 Oktober 2012 - 19:40

    Dineke:

    O Monique, wat een ander leven zoals je nu rond gaat. Bijzonder, hoor. Snurkt Auke ook?
    Zaterdag ga ik naar het theater: Alderliefste. Die maken ook herrie...
    Groeten, Dineke

  • 11 Oktober 2012 - 22:16

    Cornelia Waalboer:

    Hallo Monique,
    Vanavond weer naar een aflevering van de KRO gekeken over de pelgrimstocht naar Santiago. Erg leuk om te zien want op die manier krijg ik ook een beeld bij jou reisverslagen. Wat een prachtige vergezichten en wat een lange weg te gaan. Het ging ook over het pelgrimskruis en inderdaad lieten mensen er wat achter. Wat bijzonder om nu te weten dat jij daar dit weekend bent.
    Veel sterkte met de laatste loodjes en ik hoop dat je vannacht weer beter slaapt.
    Groetjes van Cornelia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Villadangos del Páramo

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 100048

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: