15 september 2012 - Reisverslag uit Bazas, Frankrijk van Monique Groen - WaarBenJij.nu 15 september 2012 - Reisverslag uit Bazas, Frankrijk van Monique Groen - WaarBenJij.nu

15 september 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

15 September 2012 | Frankrijk, Bazas

Vanochtend hebben we met z'n vieren ontbeten en om acht uur gingen we op pad. Michel ging met de auto naar Pondourant en ging daarna fietsen. Wij liepen in het begin met z'n drieën maar na een tijdje ben ik toch alleen verder gelopen. In Auros kwamen we elkaar weer tegen en besloten Michel en Francoise om naar huis te gaan. Ze wonen inderdaad in de buurt van Bazas en zijn al eerder naar Santiago gelopen. We kregen veel tips mee voor wat we onderweg zeker moesten bezichtigen. Nu Francoise er niet meer bij was liep Anne Laure een stuk sneller en zijn we samen verder gelopen. We bleken toch wel meer dan 20 km vandaag te moeten lopen omdat de molen waar we gisteren sliepen uit de route lag. De hele ochtend was het bewolkt en maar 21 graden dus het was goed te doen. De afgelopen dagen heb ik veel door de wijnvelden gelopen maar vandaag niet meer. Volgens mij is hier afgelopen zondag het jachtseizoen geopend. Dat is niet zo prettig als je door/langs bossen, mais- en wijnvelden loopt. Je hoort een jachthoorn, opgewonden hondengeblaf en als je geluk hebt zie je de jagers, maar belangrijker is dat zij jou zien. Ik voel me bijna genoodzaakt om hard te gaan zingen maar ik weet niet voor wat voor wild beest ze me dan aanzien! Maar ook vandaag zagen de jagers ons gelukkig lopen. Om half drie waren we in Bazas, een mooi stadje met veel historische panden. We slapen vannacht in een oude jongensschool met uitzicht op de schitterende kathedraal. En dan heb ik nu gelijk een vraag aan jullie. De kathedraal, Saint Jean Baptiste, heeft alleen aan de linkerkant een toren. Verder is alles symmetrisch dus het is een heel vreemd gezicht. Anne Laure kwam er ook met een boekje niet achter waarom dat zo is. Misschien kunnen jullie het op internet vinden en dan wil ik het graag weten. In de kathedraal waren ze aan het oefenen voor een concert ivm open monumentendag dus we zijn daar even blijven luisteren. Daarna heb ik lekker op een terrasje gezeten en ben ik boodschappen gaan doen. Ik ga vanavond weer eens een maaltijd koken: pasta met kip, spinazie en cashewnoten en meloen na. Verder dan de gebakken eieren ben ik in al die zeven weken niet gekomen maar als je dan een paar dagen achter elkaar in een gemeentegite zit dan zul je wel weer eens moeten. Morgen lopen we naar Captieux, of we samen blijven lopen weten we niet want ik loop toch net iets sneller maar dan kunnen we in ieder geval 's avonds met elkaar optrekken. Zien jullie op het kaartje hoe dicht ik al bij Spanje ben? Als ik naar de etappes kijk die ik nog te gaan heb is het de bedoeling dat ik op 26 september Spanje in loop.

  • 15 September 2012 - 18:42

    Yvonne Groenendijk:

    Hallo Monique,

    Wat ik kon vinden is dat de toren een belfry is en dat betekent klokkentoren. Deze klokken werden gebruikt om de gelovigen op te roepen of om te luiden als er onheil dreigde. Het was dus niet nodig om er 2 te hebben vandaar het niet symmetrisch zijn. Lijkt mij een grapje van de architect, en een geslaagde want na eeuwen hebben wij het er nu nog over.

    kus Groy

  • 15 September 2012 - 19:29

    Dineke:

    Yvonne sneller dan het geluid...hoef ik niks meer op te zoeken (vind ik dat erg Monique?). Vanavond logeerkat Truus uitgezwaaid die na een zomerreces van 8 weken met Anouk naar Nijmegen vertrok. Luid miauwend...Na morgen alle feesten en bruiloften even afgerond. Morgen nog een gezellig Bolwerkfeestje.
    Monique, je doet het erg knap!! Complimenten, hoor. Oppassen voor die jagers. Misschien een toeter in je haar om ze te attenderen op die Hollands pelgrimdame??
    Succes! Groeten, Dineke

  • 16 September 2012 - 09:20

    Anke:

    Koop een oranje petje, Monique, voor je eigen veiligheid!! En kijk vooral uit op zondagmiddag, na de lunch gaan de jagers ook weer op jacht op herten (mag alleen op zondag) vaak met genoeg wijn op!
    Waar ga je de grens over naar Spanje? succes verder.
    Groetjes Anke

  • 16 September 2012 - 12:01

    Ida:

    Dag Monique,

    Gisteravond was er een taptoe op het grasveld voor school, als Helinium hebben wij de catering verzorgd met een echte barstraat en een VIP gedeelte. De opkomst was groot, het was gewoon gezellig druk.
    Tussen het werken door heb ik een optreden van een muziekkorps gezien, Kunst en Genoegen, werkelijk fantastisch, strak, gedisciplineerd, vrolijk en met gevarieerde muziek van de film Ben Hur tot de moonwalk toe, met langzame en snelle pasjes, ingewikkelde figuren, echt een genoegen om naar te kijken.
    Het werd wel een latertje, daarom vandaag lekker uitgeslapen.

    Groetjes van Ida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Bazas

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 99816

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: