18 oktober 2012 - Reisverslag uit Ferreiros, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu 18 oktober 2012 - Reisverslag uit Ferreiros, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu

18 oktober 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

18 Oktober 2012 | Spanje, Ferreiros

Nog minder dan 100 km en dan ben ik in Santiago. Vandaag heb ik deze mijlpaal bereikt. Het was heerlijk weer om te lopen, geen regen, geen wind en zo rond de 17 graden. Van Samos tot Sarria heb ik de route langs de weg genomen. Je krijgt de pelgrimsoorkonde als je de laatste 100 km van de pelgrimsroute hebt gelopen dus veel Spanjaarden starten in Sarria en lopen dan in een lang weekend naar Santiago. Ik was laat vertrokken vanochtend dus bereikte tegen twaalf uur Sarria. Het was er heel erg stil. Iedereen was al weg of, als ze morgen starten, komt pas halverwege de middag. Ik heb daar koffie gedronken en een stempel gehaald. De laatste 100 km moet je 2 stempels per dag hebben om te laten zien dat je niet tussendoor een bus hebt genomen. Daar is niet zo moeilijk aan te komen want in bijna ieder dorp en gehucht kan je een stempel halen en daarbij worden dan gelijk drankjes en o.a. wandelstokken verkocht. Ook de Coca Cola automaten staan hier weer overal langs de weg. Na Sarria volgde een pad langs allemaal gehuchtjes. Het was een mooi pad, voornamelijk bospaden, af en toe wel weer wat klimmen, maar goed te doen. En toen kwam ik bij de paal waarop stond dat er nog 100 km te gaan was. Ik was er gelijktijdig met Dina en consorten dus goed voor de foto. Omdat iedereen zich aan de voorgestelde dagetappes houdt zijn de herbergen in bepaalde plaatsen net fabrieken dus daar probeer ik niet te gaan overnachten. In Ferreiros mag je niet overnachten als je in Sarria gestart bent. Dat is nu mijn overnachtingsadres. 

  • 18 Oktober 2012 - 19:30

    Linda:

    Super !!!! idioot idee zeg...een kippe endje, lijkt me...maar ja, zet je beste beentje voor....al ken ik je niet, ik ben zoo trots op je !
    X linda.

  • 18 Oktober 2012 - 20:35

    Dineke:

    Aftellen...!!! Topper!! Dineke

  • 18 Oktober 2012 - 20:43

    Loes:

    Hoi Monique, als je schrijft: Het was heerlijk weer om te lopen, dan verwacht ik dat de rest van de zin zal zijn: .... en ben maar gelijk tot het eind doorgelopen! ;-DD
    Zomers weer toegewenst voor morgen en voor straks: slaap lekker.

  • 18 Oktober 2012 - 20:52

    Anke:

    Goed hoor, Monique!!! nog even volhouden, wat fijn dat het goed weer is bij jou, hier waait de stront van de dijk, het gaat tekeer, verschrikkelijk!!! De laatste lootjes, nog in 4 of 5 verschillende bedden slapen en dan.........Heerlijk. Wij slapen zondagavond weer in ons 2e eigen bed terug in Nederland. Welterusten.

  • 18 Oktober 2012 - 21:54

    ELSH:

    Hai Monique,
    Nog maar 100 km. het is bijna niet te geloven dat je er echt bijna bent en het is nog niet eens 3 maanden geleden dat je vertrokken bent.
    Vaak zegt men: de laatste loodjes wegen het zwaarst maar die indruk heb ik niet van jou. Geweldig zoals jij die tocht volbrengt,jij verdient lof en respect.
    Gisteren heb ik niet gereageerd want wij hadden vergadering met het bestuur van de molen in Brielle en het was na afloop heel erg gezellig waardoor ik nogal laat thuis was. Vandaar.
    Morgen nog een fijne wandeltocht met mooi weer!!!!
    Groetjes en een kus van ELS.

  • 18 Oktober 2012 - 21:54

    Ida :

    Een mijlpaal, zo zie ik je in Hagetmau en nu ben je al aan de laatste kilometers!!
    Nog een paar zonnige dagen om het af te leren!!

    Groetjes van Ida


    In het zicht van de Compostela, stijg je boven jezelf uit, kijk naar de hemel als je bent gearriveerd.
    Chapo.

    Groetjes van Ed

  • 19 Oktober 2012 - 07:05

    Nicole:

    Niet te geloven zeg nog 100 km. De tijd vliegt. Je zult er vast nog erg van genieten met hoop ik lekker wandelweer. Jordi heeft gisteren de Spaanse verjaardagskaart gekregen, vond hij hartstikke leuk. Zaterdag vieren we zijn verjaardag dus vanavond maar flink boodschappen doen. Tom en je vader zijn er ook gezellig. Nou nog 1 dagje werken en dan is het herfstvakantie en laat het nu zomers warm worden. Het wordt vandaag rond de 20 graden. Daar ga ik nog even van genieten. Veel plezier weer vandaag met je mooie reis! X

  • 19 Oktober 2012 - 12:17

    Henk :

    hoi monique,
    Nog even volhouden en je bent er. Wat is wandelen toch plezierig. Hier gaat alles prima. Het oprgel in de kerk is bijna gerestaureerd. Nog een paar dagen.
    Groeten van iederee. en veel succes.
    Wat zal jouw reactie zijn bij het zien van Monte del Gloria !
    !



  • 19 Oktober 2012 - 13:19

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrina Monique,

    Een pelgrimstocht is als het leven zelf. Een zoeken naar verbindingen tussen heden en verleden, gericht op de toekomst; ordening en relativeren. Inzien hoe betrekkelijk alles is. Onzekerheden ervaren en sterker worden. Jezelf tegenkomen en de balans opmaken. Vrijheid ondergaan en beseffen dat je met weinig ook ver kunt komen.
    De waardevolle contacten onderweg spreiden gevoelens en meningen over de hele wereld uit. Het in wandeltempo ondergaan van zoveel moois aan bouwkunst, cultuur en natuur. Het zijn geweldige ervaringen!
    Vandaag was het ineens erg druk op het pelgrimspad. Sarria is 113 km voor SdC, en Spaanse studenten krijgen (extra) studiepunten als ze minimaal 100 km gelopen hebben en dit kunnen aantonen met een Compostelaat. Zo'n 25 % van de pelgrims die in SdC aankomen, start in Sarria!
    Je liep door een heel mooi oud bos met prachtige eiken. Ook over mooie slingerpaadjes met Keltische stenen muurtjes en mooi ouderwets landbouwgebied met maïs.
    De route ging over sappig groene heuvels, door kleine boerendorpjes langs hoeven en kerkjes, over holwegen, beekjes en onder oude eikenbomen door. Puur genot.
    De holwegen (die hier Corredoira heten), stapplaatsen over riviertjes en met ommuurde paden van opeengestapelde keien werken als voortdurende tranquillizer. Wat een genot, wat een rust!
    De corredoira wordt vochtiger door de bebossing. Deze paden doen bij regen tevens dienst als waterloop. Bij het gehucht Brea kwam je voorbij de 100-kilometerpaal.
    Je overnachtte in Ferreiros. De afstand naar Santiago de Compostela bedraagt nog slechts 98.000 mtr.
    Geniet van elke stap...

    Buen Camino,

  • 22 Oktober 2012 - 09:30

    Kristin:

    Hoi Monique,

    Je kent me waarschijnlijk niet maar ik ben een collega van Ellie. Via haar hoorde ik de verhalen over jouw Pelgrimtocht. Ondertussen heb ik af en toe op je blog gekeken. Nou, Petje af, wat knap!!!!

    Nu mag je welverdient gaan genieten op Aruba!

    Veel plezier, groetjes Kristin Kicken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Ferreiros

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 980
Totaal aantal bezoekers 100070

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: