6 oktober 2012 - Reisverslag uit Itero de la Vega, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu 6 oktober 2012 - Reisverslag uit Itero de la Vega, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu

6 oktober 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

06 Oktober 2012 | Spanje, Itero de la Vega

Heerlijk geslapen zonder gesnurk van anderen. Nou slaap ik daar gelukkig meestal wel doorheen maar toch, dit was wel erg lekker. Om half acht stond het ontbijt klaar en om acht uur ging ik op pad. Het eerste deel van de route vandaag ging over de hoogvlakte. Een vreemd gezicht, overal om je heen vlakke, lege akkers (in deze tijd van het jaar ook trouwens geen bloemen te bekennen) en in de verte bergtoppen die op zo'n beetje dezelfde hoogte liggen. Na zo'n 11 km bereikte ik het plaatsje Hontanas, een mooi plaatsje met veel albergues. Na Hontanas was het nog een beetje klimmen en liep ik een uurtje parallel aan een weg, daarna moest ik langs de weg tot Castrojeriz. Onderweg kwam ik langs de ruïne van het klooster San Anton. Hier zetten de monniken vroeger brood, wijn en water neer in nissen. Nu lagen er allemaal briefjes van pelgrims. Het plaatsje Castrojeriz zag er erg armoedig uit, veel verlaten huizen en ruïnes. Wat ze er wel hebben is een winkeltje met alle artikelen die een pelgrim nodig heeft. Ik ging in dit plaatsje eten en belde even met Auke. Ik vertelde hem dat mijn schoenen aardig versleten raken, er zitten slijtplekken op mijn zolen en het rubber op mijn neuzen laat los van het leer. Ik twijfelde of ik lijm moest kopen of toch maar naar nieuwe schoenen moet uitkijken, de eerste mogelijkheid zou wel in de stad  Leon zijn. Auke dacht dat er in de bergdorpjes toch ook wel winkels zouden zijn die schoenen verkochten maar mijn ervaring is dat je al blij mag zijn als er naast de bar een supermarkt is. Laat ik dus vijf minuten later toch de "outdoorwinkel" tegenkomen! Omdat ik het eigenlijk niet aandurf om nieuwe schoenen te kopen (deze zitten goed en, even afkloppen, ik heb nog geen blaren gehad) heb ik toch maar een tubetje lijm gekocht. Ik ga zometeen dus proberen om, zonder mijn vingers aan elkaar te plakken, mijn schoenen te repareren. Na Castrojeriz volgde er een klim van 12% over 1050 meter. Ik moet zeggen dat de hellingsgraad goed te doen was, ook zonder de band om mijn knie, alleen de hoogte... Ik moest af en toe even stilstaan om aan de hoogte te wennen en natuurlijk om foto's te maken van het mooie uitzicht. Boven was het ongeveer 500 meter vlak en toen was er een afdaling van 18% over 350 meter, dus flink steil. Ik ben nu in Itero de la Vega. In Frankrijk ben ik ooit gewaarschuwd dat je nooit direct bij de eerste herberg naar binnen moet gaan maar eerst altijd een rondje door het dorp moet maken om te kijken naar de andere herbergen. Maar als ik zie dat die eerste herberg vrij nieuw is kan ik het toch niet laten om direct naar binnen te gaan. Er waren nog niet veel mensen, heel vreemd nadat de albergue gisteren helemaal vol zat, ik weinig mensen heb gezien onderweg, toch bijna 30 km heb gelopen en het volgende plaatsje op nog ongeveer 12 km hiervandaan ligt. Waar ze allemaal zijn gebleven??

  • 06 Oktober 2012 - 18:19

    Dineke:

    Waar die andere lopers gebleven zijn? Jij loopt ze er allemaal uit, joh! Fijne zaterdagavond! Wij gaan aan de vis ( brrr... voor jou niks toch? ).
    Groeten, Dineke

  • 06 Oktober 2012 - 21:08

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Monique,

    Kort voor Castrojeriz,, kwam je bij de arcade en ruïne van het klooster van San Antón uit de 14e eeuw. Erg indrukwekkend, er hangt een magisch sfeertje. Dit klooster stond bekend voor het genezen van een bepaalde ziekte die werd veroorzaakt door besmet graan wat sterk leek op lepra.
    Het lopen gaat je steeds beter af, zelfs zonder knieband kon je de Alto de Mostelares bestijgen, chapeau! Je maakt ook lange afstanden, niet iedereen loopt 30 km! Verder is het bekend dat veel pelgrims de Meseta saai vinden en de trein/bus naar León nemen.
    Eenmaal boven werd je een fantastische terugblik op Castrojeriz geserveerd, en voor je de Meseta met zacht glooiende velden .
    Je loopt nu op de Meseta, de graanschuur van España, tot zowat León, dat 124 km verder ligt.
    Tot aan de Ermita de San Nicolás is de route qua landschap zeer afwisselend. Iets verder kwam je bij de Puente Fitero, een middeleeuwse brug over de Pisuerga. Weer 2 km verder belandde je in Itero de la Vega.
    Monique, mocht je toch nog besluiten om andere schoenen aan te schaffen, doe dit pas na 15.00 uur. Dan zijn je voeten op z'n breedst.
    Geniet van elke stap...

    Buen Camino,

  • 06 Oktober 2012 - 21:12

    ELSH:

    Hai Monique,
    Met jouw tempo is het niet zo gek dat jij de andere lopers kwijt raakt.
    Ik hoop dat je oude schoenen het nog even volhouden , met lijm kom je volgens mij een heel eind.
    Ik moet nieuwe schoenen altijd inlopen en ik denk jij ook, dus koop maar geen n ieuwe.
    Vandaag was ik weer in het winkeltje van de molen- wij hebben een aardige omzet gedraaid.
    Volgende week ga ik een stukje voor het plaatselijke krantje schrijven over de activiteiten rondom de molen en plaatsen we een oproep voor vrijwilligers. ( niks voor jou als je terug bent ) We zijn naarstig op zoek.
    Nog een paar weken en dan ben je er!!!!! Sterkte en nog veel wandelplezier bij die %.
    Groetjes en een kus van ELS.


  • 06 Oktober 2012 - 23:09

    Loes:

    Hoi Monique, Ben het met ElsH eens. Stel dat je blaren krijgt..... Die 'paar' kilometer houden ze het ook nog wel uit. Fijne wandeldag morgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Itero de la Vega

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 100138

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: