28 september 2012 - Reisverslag uit Mañeru, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu 28 september 2012 - Reisverslag uit Mañeru, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu

28 september 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

28 September 2012 | Spanje, Mañeru

Gisteren zijn we nog even soep gaan eten in het restaurant in het dorp. Na de maaltijd in Pamplona was er geen plaats meer voor een heel menu. Ik ben inmiddels acht kilo afgevallen (had daarbij mijn schoenen nog aan), heb even bij de apotheker op de weegschaal gestaan. Als je een plaatsje in komt staan er altijd pelgrims bij een apotheek. Echt gezond, dat wandelen! Ik heb toch maar een band voor mijn knie gekocht. De pijn aan mijn scheenbeen was binnen een dag weer over, mijn knie voel ik alleen bij het klimmen en dalen. Het ging in ieder geval vandaag veel beter ondanks dat we startten met een fikse klim naar Puerto del Perdon. Daar staan windmolens die deel uitmaken van een van de grootste windenergiecentrales van Navarra. Ook staat daar een pelgrimsmonument dat vast wel in het programma Santiago te zien is geweest. Vandaar uit was het een afdaling over steentjes dus eigenlijk alleen oog voor het pad en af en toe even stil staan voor het uitzicht. In Uterga was het tijd voor een bocadillo met bacon en kaas en een koffie. Daar kon je in de herberg ook een stempel krijgen. In St. Jean Pied de Port heb ik nog een nieuwe credencial gekocht en ik vind het wel leuk om ze alledrie vol gestempeld te krijgen. Later vandaag heb ik nog in het gemeentehuis van Obanos een stempel gehaald (altijd handig om dan gelijk te vragen of je gebruik mag maken van het toilet), in Puenta la Reina lag er een stempel die je zelf kon zetten en bij ons overnachtingsadres in Maneru heb ik er ook weer een gekregen. In Puenta la Reina bleven Luc en Roos achter. De vrouw van Luc komt binnenkort met hem mee lopen en dan moet hij op een bepaalde datum ergens zijn. Als hij nu met ons blijft lopen is hij daar te vroeg. Ik "ruik" het einde dus probeer daar rond 22/23 oktober te zijn door iedere dag iets meer te lopen dan de voorgeschreven dagetappe. Natuurlijk denk ik wel aan mijn lijf dus na een paar zwaardere etappes volgen iedere keer wat makkelijkere dagen. Inmiddels is de grote groep pelgrims die met ons de Pyreneeën zijn overgestoken erg klein geworden. De meesten blijven toch wel in een stad hangen. We hebben Michelle, een Française, ontmoet in St. Jean Pied de Port en die zien we iedere avond en gisteren hebben we een Nederlands stel ontmoet, Gerard en Stella, en die zijn hier nu ook. Verder is er net een Amerikaanse gearriveerd. Dit is weer een mooie schone herberg. Of er mensen zijn die voor bekende goede doelen lopen weet ik niet, heb er niets van gemerkt. Ik weet wel dat Luc voor een goed doel in zijn woonplaats geld heeft opgehaald. Nog meer verschillen tussen Frankrijk en (dit deel van) Spanje? De natuur tussen de dorpen/steden is ruiger maar de dorpjes zijn hier veel mooier dan in Frankrijk. In veel dorpjes in Frankrijk trekt de bevolking naar de grotere steden waardoor er veel leeg en te koop staat. Hier zien alle huizen er keurig uit en staat er nauwelijks iets leeg of te koop. Het personeel in de restaurants komt wat minder vriendelijk over dan in Frankrijk. Maar zo is ieder land weer anders. Ik heb hier trouwens slecht bereik van internet dus het zou wel eens kunnen zijn dat ik mijn blog niet of veel later pas kan bijwerken. Vandaag heb ik hier gratis wifi maar dat is helaas niet overal zo. Het is maar dat jullie het weten! 

  • 28 September 2012 - 19:05

    Loes:

    Hola Monique,
    Leuk weer je verhaal. Bedankt voor de kaart. Je "PF" mail is niet doorgedrongen!? Veel wandelplezier morgen. Loop niet té snel want hardlopers zijn ......

  • 28 September 2012 - 19:13

    Dineke:

    Wat gaaf dat je nu in Spanje loopt! Zet 'm op!! Je ruikt de stal...
    Groeten, Dien

  • 28 September 2012 - 19:56

    Valerie:

    Hoi Monique,

    Vandaag is je kaart aangekomen en ik ben een hele tijd an het puzzelen geweest om achter te komen wat de er op staat!
    Wij hebben vanmiddag genoten van het begin van de herfst in de duinen van Oostvoorne - 2 uur gelopen en nu al moe in de benen!
    Het is heel leuk om jouw indrukken over de verschillen tusen Frankrijk en Spanje te lezen. Ik ben met je eens dat veel Franse dorpen uitgestorven zijn en dus niet zo aantrekkelijk maar ik ken het Spaanse platteland niet zo goed. Geniet ervan!
    Veel succes en vooral plezier de komende dagen.

    Groetjes,

    Valerie

  • 28 September 2012 - 21:20

    ELSH:

    Hai monique,
    Allereerst bedankt voor de mooie kaart!! Zo leuk om post van jou te ontvangen.
    Als de groep zo uitgedund is sinds de Pyreneeen komt dat doordat ze opgeven of blijven sommige mensen ergens onderweg 'hangen'.
    Het paard ruikt de stal dus gaat Monique gewoon door. Heel veel sterkte en natuurlijk ook veel plezier.
    In de aflevering van gisteren over de camino ging het om de aankomst in Compostella. Indrukwekkend en de verschillende reacties van de diverse mensen.
    Vandaag was ik in de molenwinkel, het was lekker druk en ik blijf het nog steeds leuk vinden ondanks het feit dat ik moe ben als ik om 6 uur thuis kom ( op de fiets ) en natuurlijk kookt Joop dan.
    Groetjes en een kus van ELS.

  • 29 September 2012 - 00:04

    Wiel:

    geniet van het Spaanse deel van je tocht...het is ondertussen wel wat drukker met wandelaars op de route geloof ik. Je verhalen blijven leuk om te lezen...hooplater een life verslag van je te horen

    grt en wandel ze. Ik doe het in Nederland..maar heel wat kleinere stukjes;-)

    Wiel

  • 30 September 2012 - 18:52

    Yvonne Groenendijk:

    Hoi Monique,

    Ook ik heb je mooie kaart ontvangen, fijn om een soort "levend" teken van je te ontvangen. Op je blog te zien gaat het je nog steeds goed met je dus dat geeft vertrouwen voor het einddoel.
    Fijne loopweek.
    kus Groy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Mañeru

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 100140

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: