26 september 2012 - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu 26 september 2012 - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu

26 september 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

26 September 2012 | Spanje, Larrasoaña

In het "normale" leven wordt er altijd gezegd: niet achterom maar vooruit kijken. Als pelgrim kijk je regelmatig achterom. Na twee maanden door Frankrijk te hebben gelopen is het nu toch heel anders om in Spanje te zijn. Alleen natuurlijk al het aantal pelgrims dat je tegen komt. Zat ik in Frankrijk vaak alleen in een gite, hier werden we vandaag in de dependance ondergebracht. Regelmatig heb ik geschreven over dorpjes die geen enkele winkel hadden, vandaag hadden we in elk dorpje brood kunnen kopen en koffie kunnen drinken, behalve helaas in onze slaapplaats waar alleen maar automaten staan met sandwiches en chocorepen. En altijd kijk je achterom als je weer zo'n vreselijke heuvel/berg amper op kan komen. Buiten de smoesjes: bramen plukken, fotomoment, steentje in schoen, kijk je wat je al gelopen hebt en ben je daar trots op, vooral na het zwoegen van gisteren (niet alleen de hoogteverschillen maar vooral de wind maakte het lastig). Heb ik in Frankrijk alleen maar mooi weer gehad, gisteren goot het toen we uit het restaurant vertrokken (pelgrimsmenu: groentensoep, varkenslapjes met patat, yoghurt, brood, water en wijn) en de hele nacht heeft het geregend (ook hier is het dus herfst) en wat had ik het koud (waarschijnlijk ook door de vermoeidheid). Gisteravond heb ik voor het eerst in een volle kerk gezeten. Aan het eind werden alle pelgrims naar voren geroepen voor de zegen. Het grote licht ging uit en er werd op het orgel gespeeld terwijl de priester zong. Dat was wel heel speciaal.  Om 22.00 uur ging het licht uit. Hoewel er veel mensen lagen te slapen heb ik niemand gehoord. Er waren cabines met elk vier bedden en ik heb heerlijk kunnen slapen. Om zes uur ging het licht aan en werden we gewekt met live gezang (halleluja). Dat was weer eens een andere manier om wakker te worden. Vanochtend zijn we met regenkleding aan vertrokken maar gelukkig bleek het niet nodig te zijn dus bij het eerstvolgende dorpje ging de poncho af. Omdat er bij de overnachting geen ontbijt zat hebben we brood gekocht en om 10.00 uur zijn we aan de kant van de weg gaan zitten ontbijten en kon het vest uit. Ook vandaag was het veel klimmen maar nog meer dalen. Roncesvalles ligt op 950 meter en nu zitten we op 500 meter in Larrasoana. Wat wel heel vreemd was waren de aangelegde paden van natuursteen, de highway voor pelgrims. In Zubiri hebben we koffie gedronken en een stokbrood met ham, kaas en tomaten op. Daarna hadden we nog 5 km te gaan tot het overnachtingsadres. Dit is een van de mindere gites die ik heb gehad, koud water in de douche en doorgezakte stapelbedden plus een gesloten restaurant. Maar ja, morgen weer nieuwe kansen! Nu zit ik in ieder geval nog lekker te genieten van het zonnetje!

  • 26 September 2012 - 19:29

    Loes:

    Heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Ben vandaag met trainen begonnen. ;-P Heb drie kwartier gelopen en had het al warm. Doe je dus niet na. Baretje af!!

  • 26 September 2012 - 21:40

    Dineke:

    Wat een belevenissen voor jou, dag in, dag uit. Ik heb vandaag Loes gespot bij AH!!! Ook een belevenis,hoor. Daarna gefietst naar Brielle, altijd leuk.
    Monique, succes morgen. Toi toi!
    Dineke

  • 26 September 2012 - 22:19

    Els:

    Jeee, Monique, wat maak je toch veel mee. Elke dag weer al die indrukken, super hoor !!

  • 26 September 2012 - 22:27

    ELSH:

    Hai Monique,
    Als ik het goed begrijp, wordt het nu een stuk drukker op je route. Het lijkt mij heel leuk om reisgenoten uit allerlei landen te ontmoeten. Het is volgens mij een internationale 'boel'.
    Wat leuk dat de landen Frankrijk en Spanje zoveel van elkaar verschillen.
    Morgen wordt het weer een zware dag met die hoogten en dalen. Je lichaam heeft het zwaar te verduren. Zorg er goed voor!!!
    Ik had een huishoudelijke dag, dekbedden van zomer naar herfst verwisseld en de zomerdekbedden gewassen en buiten gedroogd. De zon schijnt af en toe maar het is droog en ongeveer 15 graden.
    Monique, sterkte morgen en blijf genieten!!!!!
    groetjes en een kus van ELS.




  • 27 September 2012 - 18:15

    Keetje:

    Hoi Monique,
    Vandaag je kaart gekregen, die je de 24e hebt geschreven.Dat is vlot! Heel leuk verhaaltje van die voetafdrukken, hoewel ik als humaniste niet in een "persoonlijk God"geloof. Nog even over mijn vraag over het tegenkomen van hollanders. Je loopt er mee op, maar ik heb zo'n idee dat er ook goepen lopen die worden gesponsord voor een dak op de parochiekerk of voor een SOS kinderdorp. Of is dat pure fantasie?
    Wil je nog iets vertellen over de verschillen tussen Frankrijk en Spanje? Daar ben ik erg benieuwd naar.
    Vanavond de derde aflevering van de TV-serie, die jij kennelijk al gezien hebt. Het maakt het voor je volgers wel extra actueel en invoelend.
    Heel fijn pierewaaien in de Pyreneeën en groetjes,
    Keetje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Larrasoaña

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 100152

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: