12 september 2012 - Reisverslag uit Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt, Frankrijk van Monique Groen - WaarBenJij.nu 12 september 2012 - Reisverslag uit Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt, Frankrijk van Monique Groen - WaarBenJij.nu

12 september 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

12 September 2012 | Frankrijk, Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt

Een nachtje erover geslapen en ik wist dat ik toch alle kilometers zou gaan lopen. Vanochtend dus vroeg vertrokken, kwart over zeven, het was nog donker. Al na 1 km kreeg ik spijt dat ik niet richting trein was gegaan. De bewegwijzering was heel minimaal en van de beschreven route snapte ik niet veel. Gelukkig kwam er een bewaker bij een winkel kijken en ik liet hem de route zien. Hij begon met: je moet 1 km terug lopen .... maar las de verdere routebeschrijving en toen kon ik gewoon de eerste straat naar rechts pakken en dan kwam ik ook op de route. Verder was de route gelukkig goed aangegeven en naarmate ik dichter bij Sainte Foy la Grande kwam stonden er steeds meer aanwijzingen. De route was mooi, bospaden afgewisseld met gehuchtjes. Alleen over 32 km geen enkele bakker of supermarkt. Ik ben 1 restaurant tegengekomen dat gesloten was. Ook kwam ik nog langs een camping maar daar was alles dicht. Gelukkig wist ik dit van tevoren  en had ik genoeg bij me. Eigenlijk liep het allemaal goed, het scheelt ook dat het de hele dag bewolkt was en ik zelfs kippenvel had. Wat wel heel vervelend was waren de kleine zwarte vliegjes die de hele tijd om me heen vlogen, vooral voor mijn ogen. En als ik maar even stil stond hing er een hele zwerm om me heen, en ik had me toch echt gewassen! Tegen vier uur was ik bij de gite, gerund door "vrienden van pelgrims". Het minimumbedrag dat je moet betalen is vijf euro. Het ziet er in ieder geval beter uit dan de gite van gisteren. Het is ook vrij druk. Behalve de Fransen is er ook een Nederlands stel. Zij hebben de route heem gelopen en lopen nu op de terugweg etappes die ze mooi vonden en verder pakken ze tussendoor de trein. Ze zijn vanochtend vertrokken uit Spanje, dus wat dat betekent voor de rest van de Franse route?? Zij doen dit om wat rustiger terug naar Nederland te gaan en niet in vier uur terug te vliegen waar zij vijf maanden over gelopen hebben.  Zit wat in, niet dat ik dat ga doen hoor. Ik vind drie maanden van huis lang genoeg. Ik heb er zelfs nog over zitten denken om te stoppen net voor ik Spanje bereik maar ik heb besloten dat ik toch doorga tot Santiago! Toen ik net weg ging om boodschappen te doen (en mijn eerste kopje koffie te drinken!) kwam er nog een Franse pelgrim aan. Morgen weer een kortere etappe: 25 km. Het is morgen ook nog bewolkt maar naar het weekend toe wordt het weer zonniger en tegen de 30 graden. Leuk trouwens dat ik zie en hoor dat er steeds meer mensen mijn blog gaan lezen! En voor degenen die dit ook wel eens mee willen maken: je hoeft niet het hele stuk te lopen maar een paar dagetappes zijn ook heel leuk!

  • 12 September 2012 - 19:07

    Joke Hinskens:

    Het lijkt me ook heel leuk om te doen maar ik kan me goed voorstellen dat je af en toe twijfelt.
    Zaterdag gaan we naar Portugal voor twee weken, daarna volg ik je weer trouw. Zet hem op. Joke

  • 12 September 2012 - 19:15

    Dineke:

    Ja, zet hem op Monique. We wandelen op afstand mee. Toi toi, Dineke

  • 12 September 2012 - 20:25

    Peregrinofrans:

    Bonoir Monique,

    Je loopt op een prachtig pad...
    Je hebt een goede keuze gemaakt om alle kilometers te voet af te leggen, dat toont karakter!
    Je adorabele vriendjes, de kleine zwarte vliegjes, die willen alleen een beetje zout en het heeft te maken met het koude jaargetijde dat eraan komt.
    Naarmate je verder in de Dordogne komt krijg je steeds meer enthousiaste reacties van de bevolking, aanmoediging, bon courage, even kletsen. De camino leeft hier veel meer, hartverwarmend. Naarmate je dichter bij de Pyreneeën komen worden de mensen steeds aardiger, ze zijn behulpzaam, goed van vertrouwen en geduldig. Levensgenieters dus...
    Monique, ik verzoek je (nogmaals) om de naam van je auberge in je verslag te vermelden. Zo kunnen alle "meelopers"op Youtube kijken waar jij die nacht slaapt
    Ik verwacht dat je morgen naar Pellegrue wandelt.
    Geniet van elke stap...

    Bon Camino,

  • 12 September 2012 - 20:41

    ELSH:

    Hai Monique,
    Kom op he, zet door. Je hebt al heel duidelijk laten zien dat je het kan. Dat je wel eens twijfelt is heel menselijk.
    Ik blijf je op de voet volgen tot aan het einde.
    Toi,toi, groetjes en een kus van ELS.

  • 12 September 2012 - 23:30

    Bertus:

    ga zo door ik ben trots op je je vader

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 100101

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: