2 september 2012 - Reisverslag uit Châtelus-Malvaleix, Frankrijk van Monique Groen - WaarBenJij.nu 2 september 2012 - Reisverslag uit Châtelus-Malvaleix, Frankrijk van Monique Groen - WaarBenJij.nu

2 september 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

02 September 2012 | Frankrijk, Châtelus-Malvaleix

Gisteren had ik tijdens het eten nog gezelschap van een Canadese pelgrim te voet en een Franse pelgrim op de fiets. De Canadees deed nog zijn best om een beetje Engels te praten maar de Fransman keek dwars door me heen. Hij kwam ook een kwartier te laat aan tafel en stond daarvoor ook al ineens in mijn kamer: vreemde kwibus.  Ook tegen elkaar praatten ze niet dus er vielen af en toe ongemakkelijke stiltes. Maar het eten was lekker en het bed sliep weer heerlijk. Vanochtend kreeg ik nog brood met ham mee voor onderweg omdat ik waarschijnlijk geen winkels tegen zou komen. Toen ik weg ging kwam de zon net door de mist op. Ik kan dan wel foto's blijven maken maar dat is toch anders dan het echt te zien. Na 6 km: wat een verrassing! Supermarkt, bakker en een hotel open voor de koffie. Ja Keetje, koffie is belangrijk voor me maar als je ergens koffie kan drinken kan je ook even lekker op een stoel zitten, je houdt wat langer pauze en je kan tenminste even naar een toilet. Daarna liep ik de bergen in. Vanaf nu zijn het voor mij geen heuvels meer. Het was een mooi weggetje waar ik me in de auto niet zo prettig bij zou voelen. Ik kwam ook door kleine dorpjes, net niet echt! Jullie zouden eens op Google Earth deze plaatsjes moeten opzoeken: Hameau de l'Abbaye en Champegaud. Het eerste werd in 1278 door nonnen gesticht. Als je dan ziet hoe hoog deze dorpjes liggen en midden tussen het groen dan kan je mij misschien als klein stipje (dank je Joop) voorstellen. Wel een stipje met een felblauw nog kleiner stipje, mijn vest op mijn rugzak, want dat hoef ik tijdens het wandelen gelukkig nog steeds niet aan. Ik voel me inderdaad nietig als ik door dat immense Frankrijk loop. Na het bergbeklimmen volgde natuurlijk weer een afdaling en ik ben altijd blij als ik dat weer gedaan heb. Ik ben niet bang voor rare mannen als ik alleen loop want ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die denkt: kom, laat ik eens een verlaten bos in lopen, misschien komt er vandaag wel een weer(ga)loze pelgrim langs:). Maar zo'n afdaling met losliggende stenen vind ik best wel eng. Stel je voor dat je valt en er is niet eens zo'n enge man in de buurt!! Daar denk ik altijd maar even aan en ik doe dan gewoon zo voorzichtig mogelijk. Tegen vier uur was ik in Chatelus le Marcheix. Ik slaap weer in een gemeentegite. De eerste paar waren gratis maar nu betaal ik er steeds acht of tien euro voor. Nou ja, nog altijd goedkoper dan een hotel. Ik heb er vandaag tegen de 30 km op zitten en toen ik aan kwam had ik, als het nodig was geweest, nog wel een uurtje verder kunnen gaan. Volgens mij is dat dan precies een goed punt om te stoppen. En natuurlijk verzorg ik mezelf goed. 's morgens masseer ik mijn voeten altijd met een crème en als ik er ben masseer ik ze met een verkoelende gel voor ik ze in de mooie sandalen stop die ik van de bon van Rene en Roland heb gekocht. (Rene en Anneke: gefeliciteerd met jullie kleinzoon). Ik zorg ervoor dat ik genoeg water drink en verschillende voedingsstoffen binnen krijg. Vanochtend bij de bakker: c'est cereal! Ja, dat weet ik, deze Hollandse pelgrim wil wel eens wat donkerder brood! En ik luister naar mijn lichaam en dat is volgens o.a. Loes en mij eigenlijk wel het belangrijkste! 

  • 02 September 2012 - 19:09

    Peregrinofrans:

    Bonsoir Pèlerin Monique,

    Je loopt op een prachtig pad...
    Na je wittebroodsweken :-D wil je wel eens iets anders! Vraag bij de bakker om pain complet of pain de campagne. Een aanrader is ook je vandaag gekochte pain cereale, een licht meergranenbrood. Het is wel noodzaak om dit zo vroeg mogelijk in de ochtend te vragen, daar er maar beperkt "bruin"wordt gebakken.
    Monique, als je weer eens op een doorgezakt matras moet slapen kan je je matras, als er plaats is, op de grond leggen. Dat slaapt heerlijk, Wat de afdaling met losliggende stenen betreft raad ik je aan om je rugzak iets naar achter te laten hangen, ontspan de daarvoor de bestemde riemen. Zo rem je wat af. Daarna wel dezelfde riemen weer wat aantrekken!
    Je bent bijna bij Limoges, ik ben daar 2 jaar geleden ook langs gelopen toen ik vanaf Poitiers naar SdC ben gelopen, op wandelsandalen.
    Geniet van elke stap...

    Bon Camino,

  • 02 September 2012 - 19:55

    Dineke:

    Ha Monique,
    Zo leuk om je verslagen te lezen!! Je bent lekker bezig, top!!
    Wij hebben de bruiloften achter de rug Wat een bijzonder weekend!!
    Succes en groeten, Dineke

  • 02 September 2012 - 20:22

    Els:

    Inderdaad opgezocht op google earth .. leuk !
    groetjes van ons tweetjes !

  • 02 September 2012 - 20:59

    Dick Bijdevaate:

    Hallo Monique, ik zie dat je het gebied van de Dordogne al nadert..Goed gedaan. Er staat je iets moois te wachten daar en verderop richting Lot. Morgen al weer de tweede schoolweek....We zijn bijna weer gewend ! Sterkte. Dick

  • 02 September 2012 - 22:09

    Wilma.vander.most@gamal.com:

    Je gaat als een speer
    Je gaat toch volgens mij door een ander deel van de Lot als waar wij deze zomer waren
    Kom je door rocamadoer? mooi geschreven he zoiets moet het zijn.
    Als je langs Mauroux gaat kan je misschien wel bij Kees en mieke logeren?
    groetjes van ons Leo en Wilma

  • 02 September 2012 - 22:15

    Marcel:

    Hoi positivo,

    heb net mentaal stukje met je mee gewandeld. Mooi hoor!
    Lekker dat je er net zo van geniet als je van te voren gehoopt had. Afgelopen vakantie rijdend door Frankrijk vond ik het weer een prachtig land, maar toch ook wel weer een tamelijk eind. Jouw verslagen lezend denk ik dat wij te veel met de eindbestemming (Spanje) in ons hoofd zaten, terwijl jij juist de reis zo mooi maakt en beleefd. Blijf schrijven, dan blijf ik mee genieten

  • 02 September 2012 - 22:58

    Loes:

    Bonjour Monique,
    Vandaag een kort bericht: ik sluit me bij de vorige 'sprekers' aan.
    Loop lekker morgen en kijk uit voor losliggende stenen.

  • 03 September 2012 - 16:57

    Anke:

    hoi Monique, wat heerlijk om al die verslagen te lezen. je komt nu wel dicht in de buurt. Mocht je in Chalus een overnachting zoeken, mail me even en ik kan het adres van m'n broer geven. Je komt nu inderdaad in een heel mooi gebied, je kent het toch wel een beetje? Veel wandelplezier en succes!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Châtelus-Malvaleix

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 100097

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: