Dag 1 Bilbao - Portugaleta - Reisverslag uit Portugalete, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu Dag 1 Bilbao - Portugaleta - Reisverslag uit Portugalete, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu

Dag 1 Bilbao - Portugaleta

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

13 Juli 2015 | Spanje, Portugalete

De eerste 13 kilometers zitten er op. Na een weekend van "nog even alles doen": Manon helpen verhuizen, eigen huis weer een beetje op orde krijgen, barbecue met de familie, naar de kerk, naar de schoonheidsspecialiste en nog veel meer ben ik gisteravond met mijn vader en de kinderen uit eten geweest in Rockanje om elkaar nog even allemaal te zien en te spreken. Rond tien uur vertrok ik met Tom en Eva naar Mechelen omdat ik vanochtend vanuit Brussel ben gaan vliegen. Na een ervaring met mensen van vrienden op de fiets had Tom besloten om mij er nog even aan te herinneren: overal lagen en hingen briefjes: de wc niet doorspoelen ivm te veel herrie, maar een keer mijn tanden mogen poetsen, de handdoek netjes terug hangen zodat een ander hem nog kan gebruiken en o, sorry Tom, nou ben ik toch vergeten die vrijwillige bijdrage achter te laten:) Afgelopen nacht hebben we niet zo lang kunnen slapen want om kwart over vier moesten we al naar het vliegveld. We hebben daar ook maar even ontbeten. Ik had mezelf nog een luxe toegekend en dat was een priority stoel in het vliegtuig. En het was een luxe, ik had drie stoelen voor mezelf dus ik heb nog even wat slaap in kunnen halen. In Bilbao aangekomen heb ik de bus genomen om bij de kathedraal te komen. Na even zoeken had ik hem gevonden en ik viel met mijn neus in de .. mis. Die heb ik dus maar gelijk bijgewoond en na afloop kreeg ik van de priester mijn eerste stempel. Ik ben ook nog even op zoek gegaan naar dopjes voor mijn stokken en natuurlijk kon een kopje koffie niet ontbreken. Tegen 12 uur kon ik eindelijk op pad. Ja, en toen kon ik die hele schelp niet vinden dus voor ik door had waar ik heen moest.. Inmiddels was het ook ver in de 20 graden geworden. Het lopen ging goed, plm 6 km per uur met een rugzak om van 8 kilo. Maar toen: neem bij het bruine(!) huis de gondel. Nou is het echt niet zo dat er maar een bruin huis te vinden is en ik wist niet helemaal zeker wat ze hier onder een gondel verstaan. Bij een van de bruine huizen ging er een bootje naar de overkant en volgens de mevrouw waar ik het aan vroeg moest ik inderdaad daar naar de overkant. Aan de overkant moest dan een straat zijn waar roltrappen je naar boven brachten. Geen roltrap te zien! Nu is het boekje uit 2012 dus je weet niet of die roltrappen inmiddels toch maar verwijderd zijn of dat ze er honderden bruine huizen bijgebouwd hebben. Gelukkig, ik heb een telefoon met GPS en gelukkig ook een powerbank bij me voor extra stroom. Bleek ik dus zo'n vier km te vroeg de rivier overgestoken te zijn, was ik er dus nog niet. Heel de weg heb ik ook nergens een aanwijzing in de vorm van schelp of law-teken (lange afstandswandeling met rood-witte strepen) dus vroeg me ook af of mijn gps mij wel goed stuurde. Uiteindelijk, vijf minuten voor ik er was, het eerste teken. Ik kwam flink afgepeigerd aan en toen zag ik dus ook de gondel en de roltrappen. Gelukkig was er nog plaats in de herberg en kon ik mijn tas afdoen. Er is plaats voor 28 mensen en er is wel 1 toilet en 1 douche! Het afzien is gelijk goed begonnen! Ze hebben wel een centrifuge en genoeg droogrekken dus mijn kleren hangen weer helemaal fris te drogen. Ik ben ook heel blij dat ik het onderste bed heb in een stapelbed anders moet ik weer wachten tot iedereen morgen zijn bed uit is want als je ziet hoe elegant ik uit zo'n bed kom... Uiteindelijk met koud water gedoucht en haren gewassen dus ik ben weer een beetje wakker geworden. Vanavond ga ik er toch maar vroeg in. Morgen wordt de verleiding wel heel groot want na 12 km kom ik bij het strand. En kies ik dan voor zonnebaden of voor doorwandelen. We zullen het zien. Ik heb net verse broodjes en ham gekocht dus ga nu eerst lekker in het zonnetje zitten eten!! Tot morgen

• 13 Juli 2015 - 18:43

Ton Van Walen:

Hoi Moniques,

Gisteren al van Auke vernomen,dat je op reis bent gegaan.Heftige 1e dag,maar dan zit je er gelijk goed in en kan alleen maar beter worden.Veeeeeeeeeeeeel succes en luister naar je lichaam.Groeten Ton.

• 13 Juli 2015 - 21:23

Ellen J.:

Dat was een aparte dag! Hoop dat de komende dagen voorspoediger verlopen.
    Succes Monique!
    Groetjes van Ellen

• 14 Juli 2015 - 11:03

Vera:

Een goed begin is het halve werk moet je maar denken, hopelijk verder een betere bewegwijzering.
    Succes!