Dag 2: Portugaleta - Muskiz - Reisverslag uit Muskiz, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu Dag 2: Portugaleta - Muskiz - Reisverslag uit Muskiz, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu

Dag 2: Portugaleta - Muskiz

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

14 Juli 2015 | Spanje, Muskiz

Vandaag was het een dag van keuzes maken. Denk je dat je als moderne pelgrim alleen maar op de bordjes met aanwijzingen hoef te letten krijgen ze het voor elkaar om je daar toch mee in de war te brengen. De eerste keuze was vanochtend toen ik, na gelukkig aardig wat uren slaap, overal om me heen mensen uit hun bed zag en hoorde komen. Ik sliep in het middelste stapelbed van 7 bedden naast elkaar. Ze stonden zo dicht naast elkaar dat je precies kon zitten en je vervolgens zijwaarts kon bewegen om er tussenuit te komen. Zou ik er ook uit gaan? De keuze was snel gemaakt. Als ik nog even zou wachten had ik het toilet en de douche voor mij alleen:). Om acht uur liep ik het gebouw uit zonder ontbijt. Ik heb water op kunnen warmen in de magnetron zodat ik een kopje thee kon zetten. Maar ik zat nog in een flinke buitenwijk van Bilbao, Portugaleta, dus genoeg bakkers waar je kon ontbijten. Binnen 10 minuten, het ging lekker snel door de roltrappen midden op straat, zat ik aan een cappuccino met een croissantje kaas en hsm. Ik kon er weer tegen! De route stond goed aangegeven, het was 20 graden en bewolkt, en ik liep weer lekker. Net Portugaleta uit en daar stond het 1e bord met twee aanwijzingen. Deze snapte ik wel want er was een nieuwe loopbrug over een giga knooppunt van wegen aangelegd. Duidelijke keuze. Aan de overkant gekomen weer een keuze. Rechtdoor of rechtsaf. Er stonden wel bordjes bij, ze kwamen allebei in dezelfde plaats uit en het scheelde uiteindelijk maar 500 m. Voor rechts gekozen. Om de paar km was een picknickplaats. Omdat mijn rugzak niet zo lekker zat heb ik hem op een van die plaatsen helemaal uitgepakt en weer opnieuw ingepakt. Omdat ik het boekje niet echt nodig had kon ik het in mijn zak stoppen en had ik mijn handen vrij voor mijn stokken, dus ook deze uit de tas gehaald. Daarna zat hij heter. Na een aantal km weer een keuze: linksaf of rechtdoor: voor rechtdoor gekozen. Even later zag ik in de verte de zee en na twee km kwam ik aan in La Arena. Het was pas kwart voor 12 maar omdat de volgende herberg 23 km verder lag besloot ik om daar te blijven. Ik ven lekker op het terras gaan zitten en heb de nodige koffie gedronken en een broodje kip gegeten. Mijn telefoon mocht ik opladen maar toen ze zagen dat ik mijn telefoon binnen aan de oplader legde en zelf buiten zat werd er tegen me gezegd dat ze deze voor de veiligheid achter de bar in het stopcontact zou steken. Na anderhalf uur was mijn telefoon verder leeg gelopen dus ik denk dat de stekker er niet goed in zat, helaas. Na heerlijk te hebben gezeten en een boek te hebben gelezen besloot ik de herberg op te zoeken. Deze zou nog niet open zijn maar dan kon ik in de buurt op het strand gaan zitten. Ik was bijna bij de herberg staat er een bord dat er 3 km verder ook een herberg zat. Omdat het nog vroeg was en er morgen anders een etappe van 23 km op het programma zou staan besloot ik dus toch maar door te lopen. Na een flinke steile trap kwam ik op het kustpad: schitterend. Vanaf een flinke hoogte uitzicht over zee en strand. Dit pad heb ik plm 5 km gevolgd, geen dorp of herberg te bekennen. Mijn idee was om dan toch maar te blijven lopen desnoods nog tot de volgende herberg 18 km verderop. Ik moest toch wat en terug lopen doe ik liever niet. De laatste keuze voor vandaag kwam er bij een bord waarbij ik rechtsaf moest volgens de route. 1,7 km naar links was er echter een hotel. Er stond wel een tel.nr. bij maar mijn telefoon was bijna leeg en dan nog: in het Engels kom je hier niet ver en helemaal niet aan de telefoon. Flink aan het twijfelen: wat als het hotel vol zat, had ik een omweg van 3,4 km en zou ik nog veel later in de volgende plaats aankomen. Aan de andere kant: het lag niet op de pelgrimsroute, het is dinsdag. Uiteindelijk heb ik besloten om de gok te wagen. Het was weer een aardige heuvel op dus ik zou een prettige afdaling hebben als ik terug moest lopen. Maar gelukkig was er nog een kamer vrij en heb ik net heerlijk onder een warme douche kunnen staan en heb ik een kamer voor mij alleen. Het is niet de bedoeling dat ik dit vaak ga doen want het is snel duurder dan een donativo bed in een herberg, maar ik geniet hier wel heel erg van. Ik heb dus de goede keuzes gemaakt vandaag. Ik ga zo eens kijken wat er in het restaurant wordt geserveerd. Eet smakelijk allemaal!!

  • 14 Juli 2015 - 18:07

    Ida:

    Wat een keuzes op 1 dag, maar beetje geluk hebben is ook weleens even fijn.
    eet smakelijk, je hebt het verdiend!

  • 14 Juli 2015 - 18:16

    Els Heijnraets:

    Hai Monique,
    Vandaag is het hier bewolkt maar wel lekker weer.
    Volgens mij was deze dag er een van de keuzes,maar jij hebt goed gekozen.
    Eet smakelijk en welterusten voor straks .
    Een knuffel van mij en morgen gezond weer op

  • 14 Juli 2015 - 18:17

    Dineke:

    Toppie,Monique!!Succes&veel plezier!!

  • 14 Juli 2015 - 18:34

    Ton Van Walen:

    Weer gezellig deze stukjes elke dag.Succes.

  • 14 Juli 2015 - 19:27

    Stephanie:

    Het lijkt wel een puzzeltocht! Zouden er ook zakken snoep verstopt liggen in een holle boom, net als vroeger in Soesterberg? Geniet lekker van de luxe vandaag en alvast en goede nacht.

  • 15 Juli 2015 - 07:04

    Ward:

    Ge stapt weer vlotjes. Zo nu en dan een tas koffie. Veel pelgrims?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 100040

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: