20 oktober 2012 - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu 20 oktober 2012 - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Monique Groen - WaarBenJij.nu

20 oktober 2012

Blijf op de hoogte en volg Monique

20 Oktober 2012 | Spanje, Arzúa

Wat loopt het lekker als je weet dat je er bijna bent. En als het dan ook nog zo'n mooie route is en het zonnetje schijnt kan de dag niet meer kapot. Vandaag de 60, 50 en 40 km paaltjes gepasseerd dus een flinke afstand afgelegd. Het laatste paaltje dat ik zag voor ik Arzua binnen kwam was 39 km. Ik zou dat in een dag moeten kunnen lopen en de afstand van de etappe van morgen (19 km) vind ik eigenlijk te weinig. Maar om niet helemaal kapot aan te komen maar wel op tijd voor de pelgrimsmis maandag om 12.00 uur, ga ik er morgen 29 of max. 34 lopen. Bij 29 km zitten de hotels van het vliegveld en op 34 km zit een heel groot complex, in 1989 flink uitgebreid toen de paus een bezoek bracht aan Santiago, met 500 bedden, een hotel en een camping. Ik wil in ieder geval niet 's avonds aankomen in Santiago dus morgen ben ik er zeker nog niet. Op het plein voor de kathedraal staat een webcam, misschien kunnen jullie me daar op zien. Zodra ik Santiago binnen kom zet ik dat op mijn blog en loop daarna naar het plein. Maar zover is het nog niet. 
Vandaag ben ik in het donker gestart en van Airexe naar Palas de Rei gelopen via Lestedo en Valos over een voetpad langs een autoweg. Na Palas de Rei volgde een prettige route over bospaden, over beekjes met loopplanken en oude bruggetjes of grote stapstenen. Tussendoor lagen er dorpjes tot aan het stadje Melide. Daar ben ik gestopt om te eten en heerlijk in het zonnetje te zitten. Het vest kon gelijk uitblijven. Na Melide kwam de 50 km paal en liep ik weer over bospaden. Bij een beekje stond een man met een kunstbeen stempels van zichzelf (met fiets op het plein voor de kathedraal) uit te delen en t-shirts te verkopen. In Arzua zijn weer heel veel herbergen dus plek genoeg. Onderweg kom ik nog steeds mensen tegen die ik nog niet gezien heb. De Engelse mannen kom ik nog steeds regelmatig tegen. Zij lopen nu met een Nederlandse man, de vierde Nederlander die ik tegenkom op de hele route! Hij is vijf weken geleden gestart in de buurt van St. Jean Pied de Port en loopt nu op Crocs omdat hij infecties aan zijn voeten heeft. Ik hoop dat ik niet het laatste stuk nog op mijn sandalen moet gaan lopen. Er zit bijna geen profiel meer op mijn schoenen en bij de hak is er bijna helemaal geen zool meer over. Er zit ook iedere keer heel fijn gruis in mijn schoenen dus volgens mij komt het via de zolen naar binnen. Iedere kilometer die de schoenen het uithouden is nu dus meegenomen maar het zou kunnen dat ik op Schiphol kom als een afgeleefde pelgrim met "geducttapete" schoenen, een broek die ik met een touw op zijn plaats moet houden na 14 kilo te zijn afgevallen en een rugzak die ook duidelijk gebruikt is en waar de gaten invallen! Ik zal proberen om in Santiago nog wel een bezoek aan de kapper te brengen. Als je haar maar goed zit:)

  • 20 Oktober 2012 - 18:10

    Anke:

    Je bent er bijna, je bent er bijna, maar nog niet helemaal!!!!! Fantastisch, en als je zo op Schiphol aankomt kan iedereen zien wat een gigantische kanjer je bent om zo'n tocht in je eentje te voltooien, ik heb veel respect voor je uithoudingsvermogen om toch maar weer iedere dag je rugzak te pakken en weer op pad te gaan. Petje af!!!!!Groetjes Anke

  • 20 Oktober 2012 - 19:07

    Linda:

    je bent een kanjer...in 2 dagen ook weer afscheid nemen van een onvergetelijke voettocht... tijdens de laatste meters.. het is volbracht!
    x Linda.

  • 20 Oktober 2012 - 20:40

    Els:

    Heerlijk dat je bijna weer thuis komt. En wat geweldig hoe het allemaal gegaan is. Je bent een heldin! Je schoenen heb je dus destijds ook helemaal 'op de kilometer af' gekocht; van jou verwacht ik ook niet anders, jij kan super plannen.
    liefs en wij gaan een paar dagen op pad; Dronten, Friesland, dus ik mis de laatste loodjes.....
    x Els en Roland.

  • 20 Oktober 2012 - 22:29

    ELSH:

    Hai Monique,
    Wat heerlijk dat je weer bijna thuis bij je kinderen en partner. De tocht is bijna volbracht. Fantastisch!!!!
    De laatste km. in het zonnetje in de korte broek het lijkt me heerlijk.
    Vandaag ben ik naar de molen geweest en samen met een collega den Briel ingegaan. Samen hebben we wol gekocht voor een trui. Joop heeft vanavond bardienst, dus ben ik al begonnen met mijn trui. De kleur is lila.
    Houd nog even vol en blijf genieten en ik hoop dat je hulpmiddelen bij het lopen ( je schoenen ) het nog even volhouden.
    Groetjes en een kus van ELS.

  • 20 Oktober 2012 - 22:40

    Cornelia Waalboer:

    Hallo Monique,
    Geweldig dat je er bijna bent !! Zo knap !! Ik wist al dat je een duizendpoot en doorzetter bent, maar dit slaat alles. Veel plezier de komende dagen en geniet nog van de laatste kilometers. Ik hoop dat je schoenen het nog even volhouden. Groetjes van Cornelia. xxx

  • 21 Oktober 2012 - 10:45

    Ida:

    Dag Monique,

    Een bingo avond van de PV zonder jou, dat is toch bijzonder. Aan onze bingo-tafel kwam je ook ter sprake, ze namen allemaal hun petje voor je af, zoveel kilometers en dat achter elkaar, elke dag weer gemotiveerd op pad, wat een doorzettingsvermogen. SUPER

    Thuis komen in een jurk met pumps is toch geen gezicht, dat hoort niet bij deze prestatie, alhoewel!!

    Het einde van deze tocht is Santiago de Compostela, je hebt dan je doel bereikt, wat kan je je nog meer wensen!!

    Komende week is het hier herfstvakantie, ga proberen een vakantieboek via de computer te maken.

    Nog veel wandel-plezier en in Hellevoetsluis wordt er naar je uitgekeken.

    Groetjes van Ida




  • 21 Oktober 2012 - 11:45

    Jokehinskens:

    Wat een wereldprestatie heb je geleverd Monique, echt alle bewondering heb ik voor je. Iedere dag een verslag alleen al is een prestatie. Wat zal het heerlijk zijn weer in je eigen bed te liggen maar je zult het lopen wel missen. Bedankt dat we mee mochten genieten. gr Joke

  • 21 Oktober 2012 - 11:56

    Dineke:

    20,19,18,17,16.....ongelooflijk goed van je!! Geniet van de eindstreep.Geweldig!!
    Tot snel! Groeten, Dineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Arzúa

Monique

Vanaf 25 juli 2012 ben ik van plan om naar Santiago de Compostela te lopen. Op deze site ga ik mijn voorbereidingen en natuurlijk het verslag van de reis bijhouden.

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 918
Totaal aantal bezoekers 99852

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Santiago 2015

14 November 2012 - 14 December 2012

Aruba

14 November 2012 - 14 November 2012

14 november 2012

25 Juli 2012 - 31 Oktober 2012

op weg naar Santiago...

Landen bezocht: